Vyhledávání
Primátor Hřib: S opravami Barrandovského mostu se mělo začít už před deseti lety, nikdo na to neměl odvahu
V pondělí začala naplno oprava pražského Barrandovského mostu a doprava byla podle primátora Zdeňka Hřiba z Pirátů bez problémů. To se ale může změnit v následujících dnech, kdy bude provoz sveden do jednoho pruhu. Co všechno se na mostě bude rekonstruovat a jak budou práce vypadat? Zdeněk Hřib byl hostem v Press klubu u Romany Navarové.
V každém směru fungují na Barradovském mostě jen tři pruhy místo čtyř. Primátor hlavního města Zdeněk Hřib ocenil první den především ohleduplnost řidičů, na mostě nebyla do včerejší 18 hodiny, kdy Press klub začínal, žádný problém. „Jedna nehoda se stala k ulici k Barrandovu, to naštěstí bylo rychle odstraněno. Situace je díky tomu v rámci možností v normálu. Hodně lidí využilo posílenou MHD. Na Strakonické jsme kvůli tomu přidávali celý jeden pruh pro autobusy. Tohle je možná něco, co předpokládáme k tomu, aby lidé přestoupili na MHD. V autobusech nebudou lidé stát frontu a budou mít garanci včasného dojezdu,” říká Hřib.
Komplikace sice v pondělí nebyly, ale stále hrozí v dalších dnech. „Na příjezdových rampách vznikají hraniční situace a mohl by vzniknout moment, který by dopravu ohrozil. Jsou tam tři odtahové vozy; dva jsou na konci mostu a jeden náhradní. Mělo by to být rychle odstraněno, ale nepodceňoval bych to v dalších dnech. Dojde tam k uzavření jednoho pruhu na Strakonické, protože se tam začne bourat uzavřená rampa,” říká primátor. Doprava v podjezdu pod mostem bude ve směru do centra svedena do jednoho pruhu a to po dobu 10 dnů. Nyní je tam jeden pruh pro autobusy a jeden pro auta. „Problém může opravdu nastat. Doufám, že lidé budou trpěliví a zamyslí se před každou cestou, zda není lepší využít MHD,” prosí primátor všechny.
Opravu mostu už nelze odkládat
Doprava ale může být komplikovaná i na objízdných trasách, proto je trpělivost podle primátora na místě. „Opravu mostu už není možné odkládat. Diagnostika ukázala, že lana uvnitř jsou úplně zrezivělá, do mostu zatéká a rampa na Strakonické je na demolici.Naši předchůdci neměli odvahu do toho ´říznout´ a most nechali chátrat. S opravami se mělo začít už před deseti lety. Máme odvahu dělat věci správně a věřím, že Pražané nakonec bezpečný most ocení. Nikdo nechce, aby spadl,” upozorňuje Hřib s odkazem na Trojskou lávku, která se zřítila v roce 2017.
Opravy by měly trvat 110 dní. Pokud by došlo ke zpoždění, je tam podle primátora pokuta 5 milionů korun za každý den prodlení. „Když jsme zakázku na opravu vyhlašovali, velký důraz se kladl nejen na cenu, ale i na dobu opravy. Díky tomu se nám podařilo úpravy stáhnout na 110 dní v následujících letech.Mělo by to trvat do roku 2025 a každé léto se bude opravovat určitá výseč mostu. Bez uzavírek to dělat nejde a věřím, že jsme díky tomu vysoutěžili nejkratší možný technologický postup. Hodně se bude pracovat uvnitř. Podstatou opravy je to, že jsou prolezlá lana, která drží most pohromadě. Reálně je most dutý a vedle zrezivělých lan se musí vybudovat sokl, kterým se protáhnou nová lana. Ta půjdou skrz most a budou zaizolována tak, aby znovu nezrezivěly. Může se tedy stát, že lidé neuvidí dělníky na mostě, protože budou pracovat uvnitř,” popisuje primátor Zdeněk Hřib.