Vyhledávání
David Hecl: V jakékoliv krizové situaci si vezměte několik vteřin na rozmyšlení. Řešení je pak mnohem lepší
Pilot David Hecl byl hostem Press klubu Frekvence 1. Jak se dostane český kapitán za knipl velké letecké společnosti Emirates? Kde je největší riziko během letu? Jaké vlastnosti by měl mít dobrý pilot? To prozradil moderátorce Romaně Navarové v rozhovoru.
Než se David Hecl dostal za knipl společnosti Emirates absolvoval několik konkurzů. “Vyzkoušel jsem si nanečisto několik konkurzů než jsem vyrazil k Emirates, abych vyzkoušel, jestli na to mám,” uvedl. Důležitá byla odborná i jazyková stránka. Pilot Emirates musí totiž perfektně mluvit anglicky. “Do té doby to byl pro mě trošku překladatelský oříšek. Díky pobytu v Dubaji jsem na tom zapracoval. Takže to byla trošku delší příprava, než by se mohlo zdát,” popsal a doplnil, že to byl po celou dobu v jeho kariéře tajný cíl.
Říká se, že největší riziko je ve fázi vzletu a přistání, je to pravda? “Tyhle dvě fáze opravdu patří k těm dvěma kritickým,” říká pilot a souhlasně pokyvuje. V minulosti se mohli cestující volně podívat do kokpitu během letu. 11. září 2000 tomu udělalo přítrž, a i kdyby ten největší fanoušek letadel chtěl příď letadla omrknout zevnitř, má smůlu. “Do té doby, by se to v podstatě dalo nazvat “dnem otevřených dveří“. Pamatuji si jeden takový let, když jsem jako druhý pilot vyrazil na toaletu. Tam stála fronta cestujících. Protože první polovina letu trošku drncala, tak seděli, a pak jsme je uvolnili. No a stála tam dáma, kterou jsem prosil, jestli ji můžu předběhnout na záchod, protože už jsem potřeboval. Se tak na mě podívala a řekla, ano, ale jen když mě pustíte do kokpitu,” popisuje se smíchem historku David Hecl.
Dobrý pilot by měl být podle Davida kliďas, rozvážný a měl by si umět “koupit čas”. “A to mě naučili v Emirates. Měli jsme různá školení a funguje to tak, že když se dostanete do letectví, může to být jakákoliv krizová nebo nepříjemná situace ve vašem životě. Vezměte si několik málo vteřin na rozmyšlení toho, co uděláte, řešení je pak mnohem lepší, než takové, na které byste “skočili rovnou, když se něco stane”,” popisuje a dodává, že vždy člověk potřebuje čas na to, aby zhodnotil situaci. Díky tomu je pak schopen utvořit nejlepší možný scénář řešení daného problému.