Čím hlasitější hudba hraje, tím nezdravější jídlo jíme. Je to pravda?

7. června 2018·Zprávy·Karolína Stránská

Fastfood, Ilustrační foto Shutterstock

Hlučné restaurace jsou zdrojem neustálých stížností, ale jak se ukazuje, nejsou to jen uši strávníků, kdo může utrpět škodu - v sázce je také jejich štíhlá linie. Nová studie totiž zjistila, že když hraje v restauraci hlasitější hudba, zákazníci jsou náchylnější vybrat si nezdravé jídlo.

Profesor marketingu Jihofloridské univerzity Dipayan Biswas provedl svou studii v kavárně ve Stockholmu. Několik dní tam hrála nepřetržitá smyčka hudby různých žánrů a její intenzita se v různých časech střídala mezi 55 decibely a 70 decibely.

Vědec zjistil, že když byla hudba hlasitější, o 20 procent více zákazníků si objednalo něco podstatně nezdravějšího než ti, kteří se přišli najíst v době, kdy hudba hrála tišeji.

Tišší hudba je uklidňující, zatímco hlasitější hudba nás vybudí. “Je prokázáno, že vysoká hlasitost hudby přímo ovlivňuje srdeční tep a vzrušivost,” uvádí studie, z které cituje list The Washington Post.

A hudba ovlivňuje také naše rozhodování. Při uklidňujících tónech příjemného džezu lépe funguje sebeovládání a lépe se rozhodujeme o tom, jaké jídlo pro nás bude lepší. Ovšem při vzrušení z hlasité rockové hudby si chceme dát kus masa se sýrem v housce a hromadu hranolků jako přílohu a pivo… nebo tři.

I když je tato studie nová, jen posiluje to, co majitelé restaurací už nějakou dobu vědí: vytvořit správnou atmosféru je pro podnik naprosto zásadní.

“Hudba vytváří pozitivní pocit. Rozechvěje vám tělo,” říká majitel a šéfkuchař burgerové restaurace Lucky Buns ve Washingtonu Alex McCoy. “A čím silnější zážitek, tím víc začne mozek šílet. A člověk chce nakupovat, chce jíst, chce se seznamovat.”

McCoy nabízí burgery a sendviče se smaženým kuřetem a podle řady hodnocení patří mezi nejlepší ve městě. Obvyklé komentáře na internetovém serveru Yelp znějí: “Je tu zatracený rachot, ale stojí to za to.”

Obvykle pouští na plné pecky eurodisko, poprock nebo reggae a nechává tóny a basy pulzovat celou restaurací tak, aby se hosté mohli v hudbě doslova ztratit.

McCoy říká, že nikdy neporovnával prodej v závislosti na intenzitě hudby. Ovšem čtyři přílohové saláty, které má na jídelním lístku, ani možnost objednat si kterýkoli burger na salátovém lůžku namísto v housce, rozhodně nepatří mezi bestsellery restaurace.

Mezi zákazníky vedou takové položky, jako burgery servírované se slaninovým džemem a sýrem gouda, anebo smažené kuře s nakládanou zeleninou a omáčkou Sriracha.

Zprávy - další články