Vyhledávání
Češi vyrazili do znovuotevřených obchodů. Někteří měli zmatek v tom, které fungují
Češi po obnovení provozu vybraných obchodů vyrazili na nákupy, sháněli zboží hlavně pro děti. Kupovali ale také doplňky do domácnosti či kancelářské potřeby. Někteří lidé ale měli zmatek v tom, které prodejny výjimku z vládního rozhodnutí využily a mají otevřeno. V jednotlivých obchodních centrech je situace ohledně návratu zákazníků odlišná, vyplývá ze zjištění zpravodajky ČTK v pražských obchodech.
Například v obchodním domu Ládví do znovuotevřených prodejen po zahájení provozní doby zatím příliš zákazníků nezavítalo. Jedna nakupující byla v tamním papírnictví, v prodejně s dětskou obuví BotaBota na první zákazníky teprve čekali.
Naopak více lidí přijelo do obchodního centra Letňany. Vyrazilo do něj mnoho rodičů se svými dětmi, jejich první cesty vedly do prodejen bot. Zamířila tam i mladší žena se synem. “Syn má ještě zimní boty a teď, jak se střídá počasí, potřebujeme něco vzdušnějšího,”řekla.
V prodejně většinou nakupoval jeden zákazník
Doplnila, že s dcerou se chystá do lázní a potřebuje ještě nakoupit oblečení pro tuto příležitost. Doufá, že se brzy dočká možnosti nakoupit si v kamenných obchodech oděvy i pro sebe. Příliš živo nebylo v papírnictví nebo v prodejně se školními a výtvarnými potřebami Activáček. Zpravidla v obchodě nakupoval jen jeden zákazník.
Většina oslovených návštěvníků OC Letňany si předem udělala plán, do kterých obchodů půjde, a zjistila si, kde mají otevřeno. Někteří lidé ale automaticky počítali, že všechny prodejny, kde mají dětské zboží, budou v provozu. Několik lidí tak nahlíželo přes stažené rolety například do prodejny obuvi CCC nebo některých obchodů s módou.
Přes omezenou kapacitu 15 metrů čtverečních plochy na jednoho zákazníka byly dopoledne nákupy klidné. Kratší fronty se tradičně tvořily jen před diskontem Pepco. Lidé tam přišli nejen pro dětské zboží, ale také pro doplňky do domácnosti.
V Praze je poptávka několikanásobně vyšší
Dobrá návštěvnost je v pondělí v prodejnách řetězce s módou C&A. “Zatím jsme ale nemuseli výrazně omezovat vstup zákazníků na prodejnu. Vyšší návštěvnost čekáme v odpoledních hodinách,” uvedla mluvčí společnosti Hana Mayerová. Dodala, že zákazníci nejvíce kupují spodní a noční prádlo, trička a legíny.
Zvýšený zájem sleduje od rána i síť diskontů KiK, v obchodech mimo Prahu je poptávka podle jednatele společnosti Martina Šatného několikanásobně vyšší. Nejvíce lidé kupují lehké dětské bundy, mikiny, trika s dlouhým rukávem nebo kalhoty. “V posledních dnech jsme naskladnili velké množství jarního oblečení, proto věřím, že jsme na zájem zákazníků připraveni. Zároveň jsme zlevnili podzimní a zimní kolekce, abychom vyprázdnili sklady. V dalších dnech očekáváme totiž další dodávky jarního a letního oblečení,”řekl.
Mnoho zákazníků přichází pro dětské oděvy a boty také do hypermarketů Globus. Podle jejich mluvčí Lutfii Volfové je zájem prakticky o veškeré zboží – sportovní obuv i bačkory, stejně jako o dětské bundy, mikiny, kalhoty nebo tepláky. Vysoká poptávka je podle ní také o dětské ústenky. Globus navíc nyní zařazujeme do prodeje respirátory menších velikostí, uvedla dále Volfová. Doplnila, že lidé využívají i možnosti nakoupit výrobky potřebné k práci z domu nebo výuku na dálku, tedy papír do tiskáren, propisovací tužky, náplně do per či fixy.
Obuvnická firma Baťa podle své marketingové manažerky Denisy Jandové sleduje v obchodech mírně nadprůměrný zájem zákazníků. “S ohledem na to, že celá řada teenagerů má velikost nohou jako dospělí, umožňujeme rodičům si vybírat z celého sortimentu. Dospělí zákazníci si nadále mohou objednávat zboží, které jsme schopni vydat během chvíle, třeba prostřednictvím mobilního telefonu,” řekla.
Dětské oblečení i papírenské zboží
Vláda od pondělí povolila prodej dětského oblečení a obuvi či papírenského zboží. Rozhodnutím zdůvodnila návratem části dětí do škol. Otevřeno mohou znovu mít také čistírny, prádelny, zámečnictví nebo provozovny oprav zařízení pro domácnosti. Fungovat smějí i farmářské trhy.