Bohuslav Svoboda: Zpoplatnění vjezdu do centra jednou přijde! Nyní o tom nejednáme

20. září 2023·Zprávy·Dominika Číčelová·Romana Navarová

Bohuslav Svoboda. (Foto: Frekvence 1)

Pondělním hostem Press klubu Frekvence 1 byl primátor Prahy Bohuslav Svoboda. S Romanou Navarovou mluvili o protestech kvůli zavedení celoplošně 30 km/h po celé Praze, o parkování a řešení nerespektování řidičů, že nemají oprávnění parkovat v zónách nebo o zpoplatnění vjezdu do centra města.

Nejožehavějším tématem pondělního podvečera byl návrat protestů za plošnou “třicítku” po celé Praze. Magistrát v reakci na jejich pochody po magistrále, kdy blokovali dopravu, nařídil změnu trasy a aktivisty poslal na chodník. Oni však toto rozhodnutí napadli u soudu a ten jim dal za pravdu“V reakci na to my podáme stížnost. Rozhodnutí soudu je z mého pohledu zvláštní, protože na jednu stranu říká, že od mostu dál mohou protestující jít po dálničním přivaděči, ale u Smetanova divadla musí na chodník. Budeme to respektovat, ale napadneme to kasační stížností a budeme přednášet argumenty. Kdo za to ponese odpovědnost, když se na protestu něco stane? Lidé jdou po víceproudové vozovce, kolem pobíhají jejich děti a nejde vyloučit, že se tam žádné auto nepřiplete. Podle našeho názoru je to velmi rizikové,” říká primátor Bohuslav Svoboda. Dodává, že nikomu nechtějí brát právo na jejich názor, ale vadí jim rizikový způsob, kterým ho dávají najevo. “Pokud přejdete silnici mimo přechod, policajti vás mohou pokutovat.” Stejně nešťastně pan primátor vidí opačný způsob protestu, kdy se prohánějí v noci formule 300 km/h rychlostí městem. Podle jeho slov by měla být policie schopna takového automobilistu dohledat a pravděpodobně zásadně potrestat.

Třetina řidičů nerespektuje oprávnění parkovat

Dalším velkým tématem je parkování v Praze. Modré zóny a placené parkování by měly vnést do ulic pořádek, ale platící rezidenti se zlobí, že nezaparkují kvůli parkování neplatičů“Dnes už víme, že v centru města zhruba třetina řidičů nerespektuje, že nemají oprávnění parkovat. Opakovaně o tom jednáme a přijímáme všechna opatření, která jsou možná. Dávání pokut za stěrač je nefunkční, více přecházíme k nasazování botiček, což znamená opět větší zatížení městské policie,” vysvětluje Bohuslav Svoboda.

Do centra města, především k nábřeží, přijíždějí často také mimopražští občané například za kulturou. Hovoří se o zpoplatnění vjezdu právě do těchto oblastí hlavního města.O této záležitosti zatím magistrát Prahy nejedná. Je to rozhodnutí, které zatím učinila jedna část Prahy. Pokud by se něco takového zavádělo, musí to být zavedeno celopražsky. Jsem přesvědčen o tom, že někdy v budoucnu skutečně poplatek za vjezd do centra bude. Funguje to tak téměř ve všech velkých evropských městech. Do centra Londýna nejezdí ani boháči. Taková věc však musí přijít v čase, kdy budeme moci umožnit lidem, aby Prahu objeli, aby fungovaly okruhy. Druhá věc, kterou řešíme, je vytvoření parkovišť na okrajích Prahy. Musí být tam, kde je možná další navazující doprava, a kde nehrozí odcizení či vandalismus. To vše za rozumné peníze, zadarmo to být nemůže,” konstatuje primátor Prahy.

Kdy se dočkáme dostavby metra?

Pan Svoboda říká, že dostavba metra je sto miliardová záležitost a domnívá se, že kromě dotací a finančních prostředků města by na takovou věc měl přispět i stát. Metro by mělo být doděláno zhruba okolo roku 2030, ale věcí, které město musí dělat a zaplatit, je neuvěřitelné množství, je tedy možné, že to může trvat déle,” odpovídá host Press klubu Frekvence 1.

Celý rozhovor si poslechněte ZDE

Zprávy - další články