Vyhledávání
Kaplického chobotnice byl extrémně kvalitní nápad, říká architekt Postránecký
V Americe je to hrozně rychlý, tam můžete vyletět nahoru a nebo taky nemusíte, protože těch lidí jako jsem já je tam relativně dost.Záznam rozhovoru
Odebírat podcasty pořadu Press klubCo vy, jako odborník architekt, říkáte na diskuzi kolem té slavné knihovny, která měla vzniknout na Letné, a teď možná vznikne v Karlíně, podle toho slavného projektu pana architekta Kaplického?
Je to kolega, i když už nežije, tak pořád je to kolega, tak není hezký říkat něco nehezkýho o práci jiných kolegů, ale já bych to v tomhle případě ani neříkal, protože si myslím, že projekt to byl dobrý, jako projekt. Otázka je, jestli třeba to jeho měřítko, jak bylo ukázaný na tý projektový dokumentaci, jestli bylo správně udělaný nebo nebylo. Já jsem dokonce projevil názor, že by stálo bývalo za to udělat model 1:1 z lešení a z nějakýho plátna, abychom viděli, jak to v tom panoramatu bude působit. Nicméně si myslím, že ten návrh byl extrémně kvalitní. Ten design. Ale musíte to brát v kontextu tý doby v jaký vzniknul a od koho byl. Já nevím jestli splnil všechny soutěžní podmínky nebo nesplnil, to vím, že se o tom diskutovalo. Ale něco jinýho je design budovy a něco jinýho je umístění, tam kde byl umístěn. A tam třeba já bych s tím až tak úplně nesouhlasil. Na druhou stranu si myslím, že ten barák byl nakreslený na Letnou nahoru a nevím, jak bude působit na nějakým jiným místě, kam pan architekt ho neumisťoval.
Kdyby s takovýmto designem baráku přišel někdo v Americe, máte pocit, že by se to tak postavilo?
Já si myslím, že na prvním místě záleží na jméně. Třeba kdyby Frank Gahry (pozn. red. americko-kanadský architekt, v ČR známý jako jeden z autorů Tančícího domu) přišel s něčím takovým, tak by se to postavilo, protože by řekl, že to tak chce. To prostě tak je. To je třeba příklad jeho jeden projekt v Las Vegas, menší projekt, který je zajímavý, asi není moc známý, je to tam v downtownu, tak když tam někdy pojedete do Las Vegas, tak se tam na to můžete mrknout. To si myslím, že by bylo první hledisko. Druhý hledisko: asi ano, ale asi by měl problémy s těma normama, který jsou tam v Americe jiný než tady u nás.
Vy jste postavil jeden z největších hotelů v Las Vegas a jste na to určitě pyšný. Jak moc se změní kredit architekta ve chvíli, kdy se o vás ví, že jste postavil hotel ve Vegas? Jak to chodí ve vaší branži?
V Americe je to hrozně rychlý, tam můžete vyletět nahoru a nebo taky nemusíte, protože těch lidí jako jsem já je tam relativně dost. Mě se to povedlo, ale bohužel ten konec byl takový, že jsme nedostavili ani tu druhou věž ani tu třetí, protože přišla krize. A ta krize byla takového charakteru, že v zásadě v Americe skončila profese architekta, v tom okamžiku.
Pane Postránecký, kdyby jednoho dne přišla nabídka, že na té hlavní ulici v Las Vegas máte udělat něco z Prahy, co by tam bylo?
To jste mě zaskočil trošičku. Určitě by tam mohl bejt klidně i Vyšehrad, to si myslím, že by bylo zajímavý. Kousek z Pražského hradu to by taky bylo zajímavý…
Věděl byste jak na to?
Určitě, toho bych se nebál
Já si myslím, že třeba takový luxusní apartmá v jedné věži Svatovítské katedrály by bylo hezké, ne?
To by bylo dokonalý, ale musí to někdo zaplatit tu stavbu, musí se najít investor, který by to dal dohromady.
Tak tam někdo s miliardičkou dolarů…
Jestli ho znáte, tak mi řekněte a já zajistím pozomenek, já zařídím zbytek, to by nebylo špatný. (smích)