Vyhledávání
Blankou projedeme o Vánocích, říká náměstek Nouza
Na předvolební kampaň není podle náměstka Nouzy zatím čas. Na magistrátu mají práce dost. Nervózní je prý hlavně jeho manželka a to proto, že je víc a víc v práci.Záznam rozhovoru
Odebírat podcasty pořadu Press klubJaká je teď atmosféra na pražském magistrátu? Bojovná?
Já to tak necítím. Já za sebe mohu říct… Já skutečně pracuji od rána do večera. Těch věcí, které jsou nutné vyřešit je celá řada a upřímně řečeno, já jsem to dokonce ještě nezavnímal, kromě toho, že se nakonec objevily ty billboardy nebo reklamní plakáty s tvářemi politických konkurentů i našich kolegů, tak to je snad jediná známka toho, aspoň já to tak vnímám, volební kampaně. Já jsem do ní ještě nevstoupil, abych pravdu řekl, a skutečně musím říct, že je práce nad hlavu.
Už mi to přijde, pane náměstku, že podezřele dlouho na pražském magistrátu nezasahovala protikorupční policie. Už je to nejmíň 14 dnů, co se děje?
Z mého pohledu to byla zas taková trošku akce vděčná mediálně, protože tam podle těch informací, co jsem dostal, tak tam přišli dva policisté v civilu a vyzvedli si nějaké písemnosti. Já nechci spekulovat o tom jaké písemnosti. Druhá věc je, že vyžadovali písemnosti, pokud já vím, někdy z roku 2008, ale nebyl jsem u toho, nechci to komentovat.
Proč se vůbec v Praze zavedli tzv. placené zóny stání, ale to úplně všude. Máte pocit, že to přineslo ovoce?
Tak já začnu od konce. Od toho, proč se zavedly. Statistická data jsou neúprosná. Za posledních 20 let vzrostl počet registrovaných vozidel v hlavním městě Praze z 330 tisíc na řádově skoro milion. Je to asi 970 tisíc vozidel. A pokud já vím a myslím si, že to jako rodilý Pražák mohu zcela bezprecedentně potvrdit, Praha se nerozrostla. Nebo tedy centrum města je furt stejné. Máme tady pořád stejnou Pařížskou ulici, máme tady stejnou Dlouhou ulici a počet parkovacích míst se v této oblasti nezvýšil. Je pravda, že v té minulé době, dejme tomu před 10 lety se začala stavět ta velká obchodní centra, která v sobě už implicitně obsahují objem řádově stovek parkovacích míst, ale my jsme počet automobilů v Praze zvýšili řádově o 250%, o stovky tisíc aut. A Praha prostě není město stavěné na tolik aut. Ta situace samozřejmě je špatná a proto je potřeba zavést nějakou formu regulace. Já se domnívám, že ten prvotní impuls zafungoval, bohužel už se vyčerpal. V tomto případě je to pak na městu, a my jsme se tou cestou vydali, a vydali jsme se právě proto, že jsme byli požádáni městskými částmi.
Pane náměstku Nouzo, vy máte tři děti. Kolik je u vás v rodině aut?
Jedno. Jedno auto v rodině. Ano, přiznávám, nicméně je to i tím, že, byť to řada lidí třeba nebude slyšet ráda, já se tomu bez skrupulí přiznám. Tím, že sedím na židli, na které sedím, tedy náměstek, tak já mám k dispozici služební auto. Já říkám jedno v rodině, nicméně používáme dvě. Bohužel ta činnost, kterou vykonávám prostě vyžaduje vypětí a i ta doba stávená za volantem se hodí k tomu, když neřídím, aby se věci řešily.
Zpět k tomu parkování. Kde všude do budoucna budou zóny placeného nebo omezeného stání zavedeny a kdy?
V té první fázi, která dneska už je těsně před spuštěním, tak vyhovíme městským částem Prahy 5 a Prahy 6. To je to, co bude první řešeno. V podstatě měsíc potom, co spustíme ty pilotní oblasti a těchto městských částech, tak do tohoto systému přejde i Praha 8, Praha 9 a Praha 4.
Do budoucna to znamená, že v nějaké krátké budoucnosti, že Praha bude pokrytá nějakými zónami. Bude prý nějaká fialová zóna?
Tak já to popíšu celé, aby to bylo kompletní. Budou existovat tři typy zón. Jedna modrá, což je primárně zóna, která slouží k ochraně parkování rezidentů v dané oblasti. Pak je zóna fialová, tzv. smíšená, kde opět primárně chráníme rezidenta, ale umožňujeme v té oblasti parkovat i návštěvníkům z jiných měst. Je tam automat a lze platit smskou, chytrým telefonem. A pak je klasická oranžová zóna, kde není chráněn rezident, ale platí se tam.
Jste, pane náměstku, nějak nervozní před těmi nadcházejícími volbami nebo jste klidný jako když míříte na lva?
Já jsem klidný, nejsem nervozní. Jak jsem říkal, mám těch povinností dost, takže nemám ani čas být nervozní. Možná nervozní je moje žena, že jsem stále méně a méně doma.
Jaká je aktuální situace kolem tunelu Blanka? Kdy jím začneme jezdit?
Potom co Metrostav zastavil stavbu 7. prosince loňského roku, já sám jsem valnou část své pracovní aktivity věnoval tomu, abychom tu věc dokončili, rozhýbali. Já si bytostně myslím, že tunel Blanka musí být dostavěn, musí být zprovozněn v co možná nejkratším termínu. Já si myslím, že budoucnost ocení Blanku jakožto přínos pro dopravu v Praze.
Řekněte datum…
6. října spustíme Trojský most. Datum ke zprovoznění celého tunelového komplexu, tedy od Malovanky až po Troju v tuto chvíli říct neumím. Vzhledem k tomu, že ta stavba je 7 km dlouhá, to znamená 14 km tunelů, je tam tisíce čidel, je třeba dokončit řadu věcí, vzduchotechniku… V tuto chvíli ten pracovní termín, který byl a byl už několikrát ventilován, byl duben příštího roku. Praha jedná s dodavatelem technologie ČKD DIZ o zkrácení toho termínu. Máme domluveno jednání koncem září tak, abychom už konečně dospěli k realitě. Mojí přestavou je, že budeme jezdit tunelem Blanka do Vánoc.