Tomáš Fíla: Na českých silnicích chybí ohleduplnost

11. října 2021·Zábava·Iva Pavlousková

Tomáš Fíla, foto: Frekvence 1

Výjezdový moderátor Frekvence 1 Tomáš Fíla tráví za volantem při cestě za posluchači každý všední den. Rozhodli jsme se ho proto pro vás vyzpovídat. Zeptali jsme se například na to, co ho nejvíce baví na práci v terénu, kolik času tráví na silnicích či jak se podle něj chovají ostatní řidiči a co by jim vzkázal. Tomáš Fíla má také přezdívku „Ježíšek dálnic“, v zimě posluchačům totiž rozdává dálniční známky. Pokaždé, když za nimi dorazí, jim s sebou kromě radosti přiveze i dárky.

Nebylo by pohodlnější dělat moderátora pěkně ve studiu? Co se vám nejvíce líbí na výjezdech za posluchači Frekvence 1?
Ve studiu by to bylo samozřejmě daleko pohodlnější, hlavně v zimě, kdy mrzne. Jezdit za našimi posluchači určitě ale stojí za to! Mám od nich okamžitou reakci na to, co děláme. Vidím, jak se lidé usmívají, což kolegové ve studiu jenom slyší. Často mi posluchači říkají, pojďte se nám ukázat a vyfotit se s námi. Konečně vás známe. Při osobním setkání mi také řeknou více věcí, než když volají kolegům do studia. Jsem rád, že za nimi mohu jezdit.

Kolik času průměrně strávíte za volantem a kolik kilometrů denně najezdíte?
Jezdím od pondělí do pátku.  Každý den jsem za volantem zhruba 8 až 9 hodin a najezdím 450 až 550 km.

Měl jste nějakou nehodu na silnici?
Naštěstí od doby, co jezdím s Frekvencí 1, žádnou. Ve svém životě jsem zažil tři nehody, ale vždyť mám naježděno přes milion a půl. Ani jedna nehoda nebyla moje chyba a nebylo to nic příjemného.

Jak se podle vás Češi chovají na silnicích?
Myslím si, že v posledních letech se to zlepšuje. Ale ve srovnání se SRN se máme stále co učit. Spíš, my to víme, ale neděláme.

Vzkázal byste něco českým řidičům, ale i chodcům a cyklistům? Prostě účastníkům silničního provozu…
Určitě nechci mentorovat. Lidí, kteří tráví mnohem více času za volantem než já, je spousta. Vnímám, že to, co chybí na českých silnicích za volantem, za řídítky motorek i kol, je ohleduplnost. Nejnebezpečnější jsou řidiči velkých aut. Patří sem nejen řidiči kamionů, ale i obrovských SUV. Důležité je být ohleduplný a trpělivý, což je při stavu našich silnic velmi těžké. Snad i to se do budoucna zlepší. Mnohokrát jsem byl u toho, že řidiči jsou otrávení, když kamion jede pomalu do kopce, nebo z kopce. Je potřeba si uvědomit, že veze desítky tun nákladu a má jinou brzdnou dráhu.

Co říkáte akcím na podporu snížení nehodovosti na silnicích, jako např. Bezpečně na cestě?
Každý projekt, který má cíl informovat a snižovat rizika na silnicích, je dobrý. Bezpečně na cestě k nim patří a jsem rád, že můžeme být součástí projektu. Bylo by fajn, kdyby takové projekty byly součástí každodenního vysílání a mluvilo se o nich na školách. Každý den, třeba na minutku, dvě.

Frekvence 1 je partnerem Bezpečně na cestě. Projekt se zaměřuje na všechny účastníky silničního provozu od malých dětí přes mladé řidiče až po seniory. Realizace projektu je financována z prostředků Fondu zábrany škod, a to podle pravidel uveřejněných na stránkách: www.fondzabranyskod.cz.

Zábava - další články