Vyhledávání
Miloslav Šmídmajer: Moje jediná chyba byla, že jsem dal Fílovi příležitost
Filmový producent Miloslav Šmídmajer v našem Press klubu popisuje vývoj situace a rozkolu s filmařem Ivanem Fílou a spor o film Muž, který stál v cestě. S Romanou Navarovou probrali, jak producent celý spor vnímá, jaká byla návštěvnost v prvním víkendu po premiéře filmu a proč nečte filmové kritiky.
25. května měl premiéru film Muž, který stál v cestě, který vypráví příběh politika a lékaře Františka Kriegela a zachycuje dramatické události 21. srpna 1968. Právě v tom týdnu, kdy se premiéra konala, dostal u nás v Press klubu prostor režisér a scénárista Ivan Fíla. Ten je momentálně ve sporu s producentem Miloslavem Šmídmajerem, který byl naším čtvrtečním hostem v Press klubu na Frekvenci 1. Ivan Fíla tvrdil, že ze strany pana producenta šlo o agresivní, dehonestační až likvidační kampaň na pana Fílu, kterého nenechal ve finále film režírovat. “Moje jediná chyba, kterou jsem udělal, byla, že jsem dal Ivanu Fílovi příležitost natočit si svůj film, ke kterému napsal scénář, přestože celých 15 let nenatočil žádný celovečerní film. Myslel jsme si, že se dokážu domluvit s každým, ale bohužel jsem neuspěl. Prý jsem mu ukradl film, ale já si neumím ani představit, jak se takový film dá ukrást. Ivan Fíla přišel v roce 2015, že mu nevyšel jiný film a jestli bych pro něj neměl nějakou práci. Domluvili jsme se a on mi poslal námět filmu Muž, který stál v cestě. Za vše, za co měl, dostal podle smlouvy řádně zaplaceno. Měl k dispozici i historika, který dělal rešerše, dokonce jel do Moskvy. Vše jsme platili my, takže nevím, co je za problém,” vysvětluje producent filmu.
Vykastrovaný scénář
Ivan Fíla řekl, že ještě před začátkem natáčení nechal Miloslav Šmídmajer jeho scénář doslova “vykastrovat”. Tomu samozřejmě pan producent odporuje. “Normální scénář mívá mezi 100 až 150 obrazy. Scénář pana Fíly měl 358 obrazů, což směřuje ke čtyřhodinovému filmu. Takový film by kina nehrála. Všichni kritizovali délku scénáře a jeho odstředivost, tedy smyšlené a fiktivní motivy. Postupem času během natáčení začal nový režisér Petr Nikolaev chodit a říkat, že se tam spoustu věcí opakuje. Krácení příliš dlouhých scénářů je obvyklé,” říká pan Šmídmajer.
Nejde o peníze, ale o příběh
V minulém rozhovoru s protistranou padla velice zásadní informace, že místo plánovaného rozpočtu 64 milionů byla vydána méně než polovina. Kam tedy zmizely peníze daňových poplatníků, které byly přiděleny na jeho původní scénář? Tuto informaci považuje pan producent za nesmysl. “Každý film podléhá auditům. Přesně vidíte, kolik se za co zaplatilo, takže se s tím nedá nijak manipulovat. Dostali jsme o něco méně peněz, protože nás pan Fíla o nějaké investory připravil. Film nakonec stál 53 a půl milionů korun,” konstatuje producent a dodává, že nejde o peníze, ale o příběh, který film vypráví. Podle jeho názoru je po úpravách film lepší a silnější. Věci okolo by prý akorát odváděli pozornost.
Návštěvnost je smutná
První víkendu po uvedení filmu do kin dopadl prý smutně, co se týče návštěvnosti. “Za první týden byla návštěvnost jen 6 a půl nebo 7 a půl tisíce diváků. Trefili jsme se do prvního krásného víkendu. Premiéra se ale organizuje dlouho dopředu. Kritiky se snažím vůbec nečíst už několik let. Ani u jiných filmů. Je mi z nich pak velmi smutno. Důležitý je film jako takový. Pamatuji si, že film S tebou mě baví svět měl zdrcující kritiky. Dnes je to komedie století,” říká Miloslav Šmídmajer.
Celý spor mezi panem producentem Miloslavem Šmídmajerem a scénáristou Ivanem Fílou by se možná dal vyřešit mezi čtyřma očima u piva. O to se prý pan Šmídmajer pokoušel mockrát.
Celý rozhovor si poslechněte zde