Vyhledávání
Jaké věci motorkáři dělají a řidiči aut tomu nerozumí? A jak bezpečně na motorce předjíždět kolonu?
Nejen s jarem se vyrojily motorky a skútry na českých silnicích, ale taky se zvyšující se cenou benzínu a nafty a v Praze pak taky se začátkem opravy Barrandovského mostu. Lidé chtějí zkrátka ušetřit jak peníze, tak čas a k tomu jim právě takové dvoukolové motorové vozidlo pomůže. Jak ale jezdit a předjíždět kolony tak, abyste neublížili sobě, ani ostatním? S tím radí web Autorevue.cz.
Dopravní zácpy nejsou bohužel nic výjimečného a zvlášť ve větších městech se jim čas od času nevyhne žádný motorista. Pokud sedíte v autě, nezbyde vám, než se obrnit trpělivostí a čekat, až se kolona pohne zase kousek dopředu. Jestliže jste ale vyrazili na motorce, nebo na skútru, zdá se být čekání v koloně nehorázným plýtváním času. Mezi auty se dá s trochou opatrnosti vždycky nějak prokličkovat, tak proč toho nevyužít, že? Není to ale nakonec porušení zákona?
Podle zákona nejde kolona a předjíždění příliš dohromady. Ovšem policisté v praxi kličkující motocyklisty nepokutují, protože výklad zákona není jednoznačný a přestupek jako takový není vždy snadno prokazatelný. Reálně jej vlastně mohou pokutovat pouze jako “nebezpečnou jízdu”, kterou dotyčný jedinec ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu.
Zvážíme-li tedy veškerá uvedená fakta, vyjde nám, že řidič motocyklu, předjíždějící v koloně nejedná zcela v souladu se zákonem. A jestliže vám to přece jen nedá a rozhodnete se zariskovat, buďte hlavně opatrní a pospíchejte raději pomalu.
- Snažte se udržovat stále stejnou boční vzdálenost od předjížděných vozidel a sledujte jejich varovná světla
- Vždy se snažte s řidičem navázat oční kontakt, aby věděl, že se ho snažíte předjet
- Pozor dejte i na ostatní motocykly, obzvláště, pokud jede na víceproudé silnici
- Flitering vyžaduje spoustu koncentrace, proto ho například ve velmi dlouhé koloně dělejte přerušovaně
- Řidiče automobilů občas vyděsí, když okolo nich projede motocykl. Neuškodí proto na ně zdvořile mávnout rukou
- Myslete na velikost předjížděného vozu. Pokud vidíte mezeru, ještě to neznamená, že se tam vejdete
A co dělají motorkáři a “autaři” je nikdy nepochopí?
Motorkáři jezdí pro radost
Až na naprosté výjimky nikdo nejezdí na motorce z donucení, ale proto, že prostě chce. Motorkáři tak zpravidla nejsou naštvaní a frustrovaní, jízdu si naopak užívají.
Motorkáři nevidí dozadu
Myslete na to, že motorkář velmi špatně vidí za sebe. Zrcátka motorek jsou malá a většinu jejich plochy vyplňují ramena jezdce. A také se většinou třesou, čímž se přehled jezdce na motocyklu o situaci vzadu ještě zhoršuje. Může se tak stát, že řidič motocyklu prostě neví, že za ním jedete. Snažte se mu nedělat nelogické manévry, nenajíždějte na něj a nechte mu víc prostoru. Motorkář vás nechce omezovat, ale on z toho stroje hlavně nechce spadnout.
Motorkáři zapomínají vypínat blinkr
Naprostá většina motocyklů nemá automatické vypínání blinkru jako auto. Může se tak stát, že řidič motorky prostě zapomene. Můžete to svádět na nesoustředění jezdce, ale jemu, na rozdíl od vás v autě, netiká hlasitá akustická signalizace.
Motorka potřebuje stejně místa jako auto
Běžná motorka je sice menší než auto, ale na silnici potřebuje stejně prostoru jako osobák. Zaprvé myslete na to, že motorka se musí do zatáček naklopit. A také počítejte s tím, že motorkář mnohem víc kličkuje mezi dírami, nerovnostmi a překážkami na silnici.
Projekt Bezpečně na cestě se zaměřuje na všechny účastníky silničního provozu od malých dětí přes mladé řidiče až po seniory. Každá ze značek skupiny Active Radio se zaměří na jinou cílovou skupinu. Díky tomu bude kompletně pokryta populace od 3 let a více.
Realizace projektu je financována z prostředků Fondu zábrany škod a to podle pravidel uveřejněných na stránkách www.fondzabranyskod.cz.