Vyhledávání
30. listopadu tenorista Karel Burian jako první Čech vystoupil v newyorské Metropolitní opeře
30. listopad se stal obrovským milníkem pro českou hudbu. V tento den roku 1906 dochází k debutu českého pěvce v Metropolitní opeře v New Yorku. Jde o tehdy šestatřicetiletého tenoristu Karla Buriana, který vystoupil v romantické opeře Tannhäuser od Richarda Wagnera. Pojďme se s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti podívat na jeho životní dráhu.
Burianův hudební talent vycházel z genetických předpokladů. Jeho otec Emil František Burian byl hudební skladatel a divadelník. Dědeček Jan byl zase písničkářem a bratr vystupoval v Národním divadle v Praze jako barytonista. Začátky jeho kariéry se ale netočí výhradně kolem hudby. Po absolvování akademického gymnázia v Praze nastoupil v roce 1889 na Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. I přesto, že byl úspěšným studentem a premiantem, tak na právech skončil a svou energii věnoval naplno do toho, co nejvíce miluje, tedy zpěvu.
Vše začalo v Brně
Poprvé rodák z Rousínova u Rakovníka vystupoval roku 1890 na pódiu brněnského divadla ve Stodole. Ve stejné sezóně zpíval i v brněnském Státním divadle. Stal se součástí divadelní skupiny Ladislava Chmelenského. Burianovým cílem bylo ale Národní divadlo v Praze. Nakonec dostal zajímavé nabídky od kapelníka Alfréda Škroupa, aby působil v operním sboru v zahraničí. Karel se tak chopil šance a odešel do Estonského Tallinu.
Rozhodl se správně a díky štěstí začal vystupovat v roli tenora a proslavil se. Po sedmi měsících opustil Tallin a v roce 1893 odjel do Lipska. Zdejší působení nemělo dlouhého trvání. Po prvním vystoupení ho ředitel Max Tegmann propustil. Důvodem byl nevhodný hlas a chlapecký zevnějšek.
Návrat do rodné země
Poté měl Burian angažmá v menších českých a německých divadlech. V Královské opeře v Hannoveru si zkusil i sólové party. V rámci tohoto působení jezdil hostovat například do Brém. Později se dostal do role prvního tenoristy habsburské královské opery, a to mu otevřelo cestu k hostování Berlíně a konečně i do vysněného Národního divadla v Praze. Ale ani tady nevydržel dlouho a kvůli řediteli opery Karlu Kovařovicovi soubor opustil.
Budapešť a Drážďany byly jízdenkou za oceán
Poté dostal angažmá v Budapešti a Drážďanech. Zde ztvárnil důležité tenorové role v dílech Richarda Wagnera. Po boku Emy Destinové se představil například v roli krále Heroda ve světové premiéře opery Richarda Strausse Salome.
Následovalo jeho nejslavnější období. 30. listopadu 1906 se zapsal do dějin jako historicky první český pěvec, který vystoupil v Metropolitní opeře v New Yorku. Zde vystupoval až do roku 1913. Vedl ho vynikající dirigent a skladatel Gustav Mahler či dirigent Arturo Toscanini.
Česká stopa v Metropolitní opeře po Burianovi rozhodně neskončila. Vystoupili zde například Rudolf Berger, Leo Slezák, Pavel Ludikar, Ema Destinová, Jarmila Novotná, Ludmila Dvořáková, Naděžda Kniplová, Eva Randová, Eva Urbanová nebo Magdalena Kožená.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.