Vyhledávání
15. března se začalo v Česku budovat metro. Původně se měly v pražských tunelech prohánět tramvaje
Věděli jste, že pražským hlavním nádražím původně nemělo projíždět metro, ale podzemní tramvaj? Se stavbou stanice pro podpovrchovou dopravu se začalo 15. března 1967. V průběhu budování se ale myšlenka změnila a tehdejší orgány rozhodly, že se v pražských tunelech budou místo tramvají prohánět sovětské vlaky. Rozestavěná stanice se však už nepředělávala. Pojďme se na to podívat s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.
Nápad na vybudování podzemní dráhy v Praze je mnohem starší. Jako první s ním přišel vlastník pražského železářství Ladislav Rott v roce 1898. Elektrické podniky ho ale odmítly s tím, že podzemní dráhy nejsou v Praze zapotřebí. To ale nemělo dlouhého trvání. Hlavní město brzy nestíhalo absorbovat neúnosný počet cestujících. V roce 1935 proto profesor brněnské techniky Vladimír List vypracoval studii, na základě níž doporučoval vybudovat metro. Realizace se ale značně protáhla.
Výsledný plán byl úplně jiný
I přes dříve zmiňované návrhy byl výsledný plán odlišný a místo metra se město přiklonilo k podpovrchovým tramvajím. Svoje stanovisko ale změnilo už po pěti měsících od začátku stavby. Tato změna plánu se nicméně podepsala na samotném vzhledu první stanice Hlavní nádraží. Původní plány se nepřepracovaly a kvůli tomu se v první stanici vystupuje vpravo ve směru jízdy, stejně jako na tramvajových zastávkách.
Rysy počátečního tramvajového návrhu obsahuje i druhá stanice. Stavba stanice Muzeum začala jen dva měsíce po Hlavním nádraží. U Muzea na první pohled zaujme rozsáhlý prostor, původně se zde totiž počítalo se čtyřmi kolejemi pro dvě trasy a nadchodem. Od toho se samozřejmě ustoupilo a vzniklo tak ostrovní nástupiště, které je podobné stanicím I. P. Pavlova nebo Staroměstská. V první vlně se budovalo devět stanic najednou. Kromě Muzea a Hlavního nádraží se ale u ostatních stanic projekty zřetelně obměnily a naprojektovaly tak, aby odpovídaly standardům metra.
Poprvé se v metru mohli lidé projet 9. května 1974. Tehdy ještě ale trasa nebyla úplně dokončena. Protáhla se výstavba Hlavního nádraží, kde v době zahájení provozu metra fungovaly jen dva ze čtyř výstupů. Důvodem zpoždění byla stavba odbavovací haly hlavního nádraží a k jejímu slavnostnímu otevření došlo až v roce 1977.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.