Vyhledávání
14. února vznikla nejslavnější streamovací platforma. Cílem bylo zaplnit chybějící mezeru na trhu
14. února se začaly přepisovat dějiny internetu. V tento den roku 2005 vznikl portál YouTube. Za dobu své existence se stal mnohem více než jen platformou pro streamování videí. Jde o portál, na kterém může kdokoliv vyjádřit svůj názor a představuje také silný marketingový nástroj. Pojďme se na jeho historii podívat s podcastem Youradio Talk Ozvěny minulosti.
Za webovou stránkou, která umožňuje zdarma sdílet videa stojí mladí zaměstnanci služby PayPal Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. Všichni tři vizionáři se jako tým skvěle doplňovali. Hurley vystudoval design na Indiana University v Pensylvánii. Chen a Karim byli programátoři se vzděláním zaměřené na výpočetní technoligii na Universitě v Illinois ve městech Urbana a Champaign. Cíl projektu byl naprosto jednoduchý, a to zaplnit chybějící mezeru na trhu.
Jak nápad vznikl?
Na začátku byla Chenova oslava narozenin, které se Karim nemohl zúčastnit. Chen mu chtěl atmosféru slavnostní události přiblížit a napadlo ho, že by mohl sdílet video. Dalším impulsem pak bylo vystoupení Janet Jackson na Super Bowlu v roce 2004. Při koncertu nechtěně odkryla částečně své vnady. Karim si chtěl záběr přehrát ještě jednou, video ale nikde nenašel. A to vedlo k vytvoření projektu na sdílení videí.
Všichni tři se rázem pustili do formování YouTube. Sídlo měli nad pizzerií a japonskou restaurací v kalifornském městě San Mateo. K aktivování světoznámé domény došlo 14. února 2005. Uploadovat videa bylo možné až o dva měsíce později, tedy 23. dubna. Prvním zveřejněným videem byl příspěvek zakladatele Karima z návštěvy zoo ve městě San Diego. Na YouTube dokonce najdete toto video dodnes.
YouTube měl na svou dobu ohromující dosah
Nadějná platforma se dostala do podvědomí společnosti díky investorům. V listopadu 2005 získala od společnosti Sequoia Capital investici v hodnotě 3,5 milionů dolarů. V červenci 2005 zobrazil YouTube nejlepší videa a od srpna jste k videím mohli dát také hodnocení prostřednictvím hvězdiček. V říjnu pak přišly ještě výraznější změny. Uživatelé si mohli vytvářet vlastní playlisty nebo pustit video na celou obrazovku. Zanedlouho se uživatelé mohli stát sledujícími a odebírat kanál, jehož obsah se jim zamlouval. Hranici jednoho milionu zhlédnutí pak pokořila reklama na Nike z roku 2005.
Postupně se YouTube stal jednou z nejrychleji rostoucích stránek na internetu. Její obsah byl na tu dobu ohromující. 65 tisíc videí a denní počet zhlédnutí odpovídal 100 milionům. V říjnu stejného roku pak portál za 1,65 miliardy dolarů koupila společnost Google.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.