Vyhledávání
12. června se konala první jízda na kole. Nejprve se na něm jen odráželo
12. června 1817 německý vynálezce Karl von Drais předvedl první jízdu na kole. Jízda se od té dnešní lišila, ale i tak se někdo poprvé projel na dopravním prostředku na dvou kolech, poháněném vlastní silou. Historie jízdního kola tak nezačala šlápnutím do pedálů, ale jen několika neohrabanými přískoky. Nikdo z přítomných netušil, že se tento okamžik zapíše do dějin.
Drais pocházel ze zámožné rodiny, která mu dopřála cokoliv. Věnoval se architektuře, zemědělství a fyzice. Svou kariéru začal jako lesnický úředník a dokonce vyučoval. Jeho největší vášní byla ale mechanika a vynálezy, proto byl nucen z práce odešel.
V roce 1817 nastal okamžik, který začal pozvolna měnit lidskou mobilitu. 12. června Karl v německém Mannheimu veřejně předváděl svůj podivuhodný vynález, dopravní prostředek, který nazval laufmaschine, tedy běhací stroj.
Původní konstrukce neměla pedály. Jezdec se pohyboval tak, že se nohama odrážel od země, podobně jako dnešní děti na malém dětském odrážedle. Stroj byl až na železné spoje dřevěný, měl loukoťová kola se železnou obručí, kožené sedlo a opěrnou tyč jako stojan.
Myšlenka jednostopého dopravního prostředku byla sice už známá, ale byl to právě Drais, kdo ji dotáhl až do konce a navíc opatřil ji říditelným předním kolem. Vozítko mělo jednu drobnou nevýhodu, dalo se s ním jen velmi těžko brzdit. V Německu se setkalo s poměrně vlažným přijetím, ale v jiných zemích tomu bylo opačně. Dokonce se mu dostalo originálního pojmenování – drezína. Další nevýhodou bylo, že každý kousek musel být jezdci zhotoven na míru, aby se mohl pohodlně odrážet nohama od země.
První jízdní kolo pak bylo zhotoveno ve Francii v 60. letech 19. století. Jednalo se o tzv. kostitřas. Přední kolo bylo opatřeno klikovým mechanismem s pedály. Tohoto zlepšováku se Karl bohužel nedožil. Přesto je dnes kolo neodmyslitelnou součástí dopravy, zábavy i sportu.
Celý podcast Ozvěny minulosti si můžete poslechnout na Youradio Talk.