Vyhledávání
Jsme popelnice Evropy, zlobí se Češi v průzkumu. Platíme za spotřebitele 2. kategorie. ANKETA
Skoro tři čtvrtiny Čechů mají pocit, že jako spotřebitelé nemají stejné postavení jako obyvatelé jiných evropských zemí. Většina z nich považuje za příčinu špatného postavení horší kvalitu zboží oproti například německému či rakouskému trhu. Vyplývá z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK. "Mezi více kritické patří spotřebitelé mezi 45 až 59 lety a také lidé žijící v Praze," uvedli analytici.
Pocit, že Češi jsou spotřebitelé druhé kategorie, má 73 procent respondentů. Pětina lidí zastává názor, že “všude je to tak nějak stejně” a dvě procenta dotázaných si myslí, že v Česku mají zákazníci lepší podmínky.
Důvodem horšího postavení je podle 81 procent oslovených horší kvalita prodávaného zboží a 55 procent Čechů rovněž soudí, že pro nadnárodní firmy je český trh druhořadý. Polovina účastníků průzkumu vyjádřila přesvědčení, že horší postavení českého spotřebitele může být také dáno nízkou mírou znalosti spotřebitelských práv.
[totalpoll id=”171767″]
Už menšina dotázaných souhlasila s názorem, že za to může nezájem státních institucí, nedostatečná právní úprava nebo fakt, že firmy nedodržují zákonné normy.
Autoři průzkumu uvedli, že většina českých zákazníků projevila poměrně radikální postoje v případě klamání ze strany firem. Dvě třetiny respondentů by okamžitě odešly k jiné značce či produktu. Stížnost státní instituci by neváhali poslat tři z pěti spotřebitelů, třetina by uvažovala o podání žaloby na výrobce, uvedl STEM/MARK.
Problém dvojí kvality především potravin na evropském trhu se v poslední době řeší i v rámci Evropské unie. Premiéři Česka, Slovenska, Maďarska a Polska považují za nepřijatelné, aby se lidem v jednom státě nabízelo zboží stejné značky ve stejném balení, ale v horší kvalitě než ve státu druhém.
Zdroj: ČTK