Vyhledávání
Děsivé statistiky: S mobilem v ruce bourají nejčastěji vysokoškoláci
Být neustále dostupný a online je fenomén dnešní doby. Na nebezpečí tohoto chování za volantem se dlouhodobě snaží upozornit kampaň České asociace pojišťoven #nepozornostzabíjí. Velká část řidičů totiž zákaz používání mobilních zařízení během jízdy zcela ignoruje. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK se telefonátu v autě vzdá pouze necelá třetina vysokoškolsky vzdělaných řidičů, zbytek jich běžně telefonuje. Bourají pak pětkrát častěji než řidiči bez maturity. Větší sklon k používání mobilu za volantem mají také řidiči s vyššími příjmy, kteří si z auta dělají pojízdnou kancelář a svoje chování omlouvají tím, že se jedná o neodkladné pracovní záležitosti.
„Data průzkumu potvrdila čísla pojišťoven, která ukazují, že nehodu kvůli mobilu za volantem způsobí každé 1038. vozidlo řízené řidičem se základním vzděláním. U řidičů vysokoškolsky vzdělaných je to ale už každé 208. auto,“ upozorňuje Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven, a dodává: „Riziko nehody je tedy u vysokoškoláků s mobilem v ruce za volantem téměř pětkrát vyšší.Žádný pracovní e-mail ani hovor by však neměl dostat přednost před bezpečím řidiče a jeho okolí.“
Konkrétně k telefonování za volantem se přiznávají více než dvě třetiny řidičů s vysokoškolským vzděláním. O něco lépe jsou na tom řidiči s maturitou. Ti za jízdy přijímají hovory v šedesáti procentech případů. Nejzodpovědnější jsou pak v tomto ohledu řidiči bez maturity, kterých za jízdy volá „jen“ polovina.
Nepozornost při řízení, která je mnohokrát způsobena právě mobilem, je vůbec nejčastější příčinou nehod, neboť řidič, jehož pozornost je rozptýlena telefonickým hovorem, hůře vnímá zrakové i akustické vjemy. Snížena je i jeho mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací. „Nepozornost za volantem, která může být spojena i s přejetím do protisměru, je jednou z nejčastějších příčin nehod. Mnoho řidičů ale pořád nevnímá, jaké riziko manipulace s telefonem představuje a myslí si, že odepsat na zprávu nebo vyřídit hovor zvládnou. To je velký omyl, protože nikdy nevíme, kdy se situace na vozovce změní, vstoupí do ní například chodec nebo vozidlo před námi náhle zpomalí,“ říká Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy ČR.
Otázka telefonování za volantem je také výrazně spojena s nastavením sankcí za takovéto chování. „Pokuta za držení mobilního telefonu je v České republice nastavena poměrně nízko. Zatímco u nás se za tento přestupek platí v příkazním řízení na místě do 1 000 Kč, na Slovensku to může být v přepočtu částka až 3000 Kč. V Nizozemí a Velké Británii se pak pokuta může vyšplhat až k šesti tisícům korun, v Itálii může být telefonujícím řidičům udělen navíc i zákaz řízení na dva měsíce. Je ale otázka, jak vysoká by pokuta a související opatření musely být, aby řidiče přiměly ke změně návyků,“ komentuje aktuální situaci ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR plk. Tomáš Lerch.
Z českých řidičů by zvýšení pokuty za používání mobilního telefonu za volantem nejvíce působilo na lidi s nejnižšími příjmy. Ti by byli ochotní své chování zásadně změnit. Dokonce ani smrt blízkého nebo zodpovědnost za druhé pro ně v případě rozhodování, zda vzít telefon do ruky, či nikoliv, nehraje tak velkou roli. Vyšší postih za telefonování za volantem by však vůbec neovlivnilo celé tři čtvrtiny řidičů s příjmy domácnosti nad 40 tisíc korun.
Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.