Nehoda není nikdy náhoda. Příčinou je hlavně nepozornost

13. července 2016·Zprávy·Redakce

Co je při řízení vozidla nejvíce rizikové? Statistiky jsou neúprosné. Telefonování, smskování, sociální sítě, jídlo, alkohol, drogy a sex.

Řidič je ze zákona povinen plně se věnovat řízení a nenechat se rozptylovat. Veškeré vyjmenované činnosti vedou ke snížení jeho pozornosti.

Asi nejméně rizikové je pití (samozřejmě nealkoholického nápoje)  z dobře dosažitelné a dobře uložené láhve. To samé  platí i o jídle. Mnohem lepší je ale udělat si přestávku a najíst se v klidu bez rukou na volantu.

Telefonování při jízdě je rozhodně velký problém. Záleží na zkušenosti a stáří řidiče, ale také na tématu hovoru. Velmi zkušenému řidiči nebude dělat velký problém držet ucha přístroj a hovořit, u začátečníka to může být fatální. A téma? Tady nepomůže ani handsfree, ani zkušenost. Hádat se s manželkou anebo řešit se šéfem rozpory ve firmě zabere tolik pozornosti, že o bezpečné jízdě nemůže být ani řeč. 

Samostatnou kapitolou jsou drogy a alkohol, nejhůře v kombinaci. To je doslova ruská ruleta. 

Smskování – specielně u smartphonů –  vyžaduje maximum pozornosti, takže řízení jde stranou. Věděli jste, že je to horší, než jízda s alkoholem s hladinou nad 1 promile?

Co se týká sexu v autě, je to asi stejně starý příběh jako vynález automobilu. Rozhodně si zaslouží bezpečně zaparkované a dobře zabržděné vozidlo. A pozor na teplotu v autě, aktuální zdravotní stav a věk aktérů! 

A zmíněná statistika ještě jednou

Je-li viníkem nehody řidič, téměř polovina vážných bouraček vznikla kvůli jeho nepozornosti. Pouze necelých deset procent má na svědomí příliš rychlá jízda. Většina nehod se stala na začátku jízdy, nebo při velmi krátkých projížďkách.

Pokud se stane dopravní nehoda se zraněním, nebo dokonce úmrtím účastníka, může za to v 46,5%  případů nepozornost řidiče. Na dalších místech statistiky příčin nehod jsou nepřizpůsobení rychlosti jízdy (9,5%) a alkohol společně s drogami (7,3%). Znamená to, že čeští řidiči pětkrát častěji bourají kvůli své nepozornosti než vinou příliš rychlé jízdy.

 

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

 

Bezpečnostní pásy – to jsou centimetry mezi životem a smrtí

Dejme dětem šanci přežít v dopravním provozu!

Zprávy - další články